Het worden breuken in het komende semester voor niveau 7. Met nog 1 dag te gaan voordat het Kerstvakantie is, gaat mijn volledige aandacht uit naar mijn jaarplan en de periode-planning die ik vorige week heb gemaakt. Het aantal tussendoelen, succescriteria en de gegevens van de afgelopen periode schuiven op mijn scherm voorbij en vraag mezelf af hoe ik de kinderen na de vakantie weer in de “ aan-stand” krijg. Iets waar ik in het werken met leerkrachten vrij goed in blijk te zijn, is met de kinderen na een vakantie toch wel een hersenkraker.
Terwijl de gegevens mij een beetje beginnen te duizelen, zie ik in mijn ooghoeken een aantal collega’s met enorme bergen Kerstversiering zeulen. Lampjes, Kersttakken, slingers, gekleurde bakjes en tafelkleedjes passeren het rekenatelier. Oja, er is Kerstdiner vanavond. Mijn middag is niet alleen gevuld met nadenken over het komend semester, maar ook met het klaarzetten van de tafels en het oefenen van ons optreden vanavond. Het duurt niet lang of de dozen en snoeren met lampjes worden ook mijn lokaal ingeschoven. De manier waarop men de tijd benut op een vrije middag als deze intrigeert mij. Waar ik me zorgen maak om de leerdoelen voor komende periode, lijken anderen dit even los te kunnen laten en intens te genieten van het decoreren van de tafels. Ik betrap mezelf erop dat ik me afvraag of dit een zinvolle tijdsbesteding is..
Stiekem moet ik toch wel een beetje lachen, als ik mijn toekomstige collega met de Kerstspullen zie lopen en vol verwondering zie kijken naar de collega’s die vol overgave de school aan het versieren zijn. “ Dit had je toch niet achter het beroep leerkracht gezocht he, toen je 2 maanden geleden besloot om de overstap te maken?” Het onderwijs is zoveel meer dan alleen maar leerdoelen en lesgeven. Hij vertelt me dat hij echt een goede keuze heeft gemaakt om zich te laten omscholen en een traject als zij-instromer te starten. Het onderwijs is een enorm dynamisch geheel, er is geen dag hetzelfde. “Ik begin het nu na 2 maanden een beetje door te krijgen, dat onderwijs. Ik zag op de parkeerplaats afgelopen week jonge vrouwen met grote dozen vol spullen lopen en toen wist ik meteen dat het leerkrachten waren!” Dit bevestigt mijn gevoel van een zinvolle tijdsbesteding en ik besluit toch nog maar even door te gaan met de periode-planning.
Er klinkt een luid gejuich terwijl wij ‘s avonds als team het “Fornite dansje” doen in een lied bij de Kerstviering. Op dat moment sta ik weer met beide benen op de grond. Wat fijn dat we allemaal verschillend zijn. Dat we allemaal ergens anders onze voldoening uithalen en onze talenten zo divers zijn. Dit gejuich van deze kinderen is precies waarom het onderwijs niet alleen maar om leerdoelen draait. Ik sta weer “aan..”